تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی (از 1928 تاکنون)

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

اگرچه فناوری VoIP در دهه گذشته منفجر شده است. اما تاریخچه واقعی VoIP و تلفن های اینترنتی و تلفن های تصویری تحت شبکه بسیار فراتر از انتظار شما است.

داستان VoIP نزدیک به 100 سال پیش در آزمایشگاه های بل آغاز می شود (البته برای الکساندر گراهام بل، مخترع تلفن نامگذاری شده است).

پروتکل Voice Over Internet چگونه با موسیقی الکترونیکی آلمان، استراحتگاه های لوکس و دولت ایالات متحده تلاقی می کند؟

در اینجا، ما به شما خواهیم گفت که چگونه تلفن اینترنتی از یک سینتی سایزر مبهم به یک ارتباط اصلی تجاری با  بیش از 1 میلیارد کاربر تبدیل شده است.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

1928: ریشه های فناوری VoIP شکل گرفت

در سال 1925، بخش های مهندسی در AT&T و شرکت وسترن الکتریک برای افتتاح آزمایشگاه بل با هم متحد شدند.

آزمایشگاه های بل برای ابداع، طراحی و بهبود فناوری هایی ایجاد شده اند. که به AT&T امکان می دهد خدمات ارتباطی خود را در سراسر کشور گسترش دهد.

در سال 1938 مهندس آزمایشگاه های بل، هومر دادلی، اولین سینتی سایزر صوتی الکترونیکی را ایجاد کرد که به Vocoder معروف است. این اولین حضور خود را در نمایشگاه جهانی نیویورک انجام داد. جایی که شرکت کنندگان مجذوب توانایی خواننده صدا در تجزیه و تحلیل و بازآفرینی اصوات گفتار انسانی بودند.

این مفهوم مشابه انتقال بسته امروزی بود که نمونه های صوتی را بر روی یک تلفن ضبط می کند و آنها را با تلفن دیگر بازآفرینی می کند.

Vocoder در سیستم SIGSALY  برای ارسال پیام های مخفی در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. امروزه از همین فناوری نه تنها در تلفن VoIP و ترانکینگ دیجیتال بلکه در کاشت حلزون نیز استفاده می شود. حتی گروه الکترونیکی آلمان Kraftwerk از Vocoder در موسیقی خود استفاده کرده است.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

 

1969: ARPANET ساخته شد

بدون اینترنت نمی توانید تماس اینترنتی داشته باشید.

باور کنید یا نه، اینترنت فقط به عنوان یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی در سال 1969 آغاز به کار کرد.

ARPA یا آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته (که امروزه به آن DARPA می گویند) آژانس وزارت دفاع ایالات متحده بود که به فناوری نظامی اختصاص داشت. که در پی یافتن راهی برای دستیابی از راه دور به رایانه ها و بهبود قابلیت های ارتباطی بین کاربران رایانه بود.

نتیجه تحقیقات آن ARPANET بود. اولین شبکه سوئیچینگ بسته که تاکنون ایجاد شده است. که یکی از اولین پذیرندگان مجموعه ارتباطات پروتکل شبکه TCP و IP می باشد.

سوئیچینگ بسته، گروهی از داده ها را بدون نیاز به یک مدار اختصاصی که به اتصال ثابت به انتهای آن نیاز دارد. به طور مستقل از طریق شبکه های تلفنی ارسال می کند. ARPANET کامپیوترهای کوچک را از طریق مودم در مکان های مختلف در ایالات متحده از جمله هاروارد، UCLA و MIT به هم متصل کرد.

وینت سرف، باب تیلور و باب کان با ایجاد پروتکل هایی که اولین اتصال به اینترنت را ایجاد می کنند اعتبار دارند. (متاسفم، ال گور.) اما این شبکه به طور رسمی در سال 1990 بسته شد.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

 

1973: اولین بسته انتقال داده صوتی تولید شد

در سال 1973، باب مک اولی، اد هوفستر و چارلی رادار اولین بسته صوتی را از طریق ARPANET در آزمایشگاه Lincoln MIT تولید کردند.

این انتقال صدا به لطف LPC یا همان کدگذاری پیش بینی خطی – بنیان فناوری مدرن VoIP – امکان پذیر بود. LPC یک روش تجزیه و تحلیل گفتار است. که برای پردازش و سنتز مجدد فرم های دیجیتالی فشرده سیگنال های صوتی و گفتار به مدل پیش بینی خطی متکی می باشد.

در سال 1974، آزمایشگاه لینکلن و کالر هریسون، شرکت با موفقیت بسته های داده صوتی آزمایشی را به یکدیگر منتقل کردند.

تا سال 1976، کالر هریسون و آزمایشگاه های لینکلن یک تماس کنفرانسی با LPC داشتند.

در سال 1982  آنها با استفاده از LPC برای اتصال از طریق یک شبکه کابلی محلی، یک شبکه رادیویی بسته تلفن همراه و یک رابط با PSTN (شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده) به یک مرحله مهم دست یافتند.

در این زمان استفاده از اینترنت به دلایل شخصی غیرقانونی بود. بنابراین، از نظر فنی اولین “جرایم اینترنتی” در سال 1973 رخ داد. زمانی که کاربر Lenoard Kleinrock پیامی در مورد تیغ برقی گمشده خود ارسال کرد.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

 

1975: CompuServe متولد شد

تا این مرحله، دسترسی به نسخه اصلی اینترنت که در آن زمان وجود داشت، برای اکثر شرکت ها، چه رسد به غیرنظامیان، بسیار دشوار بود.

همه اینها هنگامی تغییر یافت که CompuServe، اولین ارائه دهنده خدمات اینترنتی گسترده تجاری در مقیاس بزرگ، در سال 1975 وارد صحنه شد.

گلدن یونایتد قصد داشت از اینترنت تقریباً مانند خانه مشترک در ساحل استفاده کند. شرکت های دیگر می توانند در ساعته ای کاری استاندارد روی سیستم رایانه ای Golden Golden اجاره کنند.

در سال 1975، CompuServe به عنوان یک شرکت تازه کار تجارت در NASDAQ را آغاز کرد و خیلی زود با اینترنت مترادف شد. دقیقاً مانند AT&T با تلفن.

کاربران CompuServe می توانند پیام ها را از طریق صفحه اعلانات الکترونیکی و ایمیل رد و بدل کنند.

در سال 1980، CompuServe اولین سرویس چت را منتشر کرد و اولین سرویسی شد. که به غیرنظامیان اجازه می داد با استفاده از رایانه با یکدیگر چت کنند.

CompuServe تا دهه 1990 شاهد رقابت واقعی نبود. اما وقتی این اتفاق افتاد، شکست خورد.

CompuServe در سال 1997 توسط رقیب خود AOL خریداری شد.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

 

1988: اولین کدک صوتی پهنای باند ایده طراحی شد

در نوامبر سال 1988، ITU-T کدک صوتی پهنای باند G.722 را تأیید کرد. که در مقایسه با نسخه های قبلی کیفیت گفتاری کاملاً بهبود یافته ارائه می دهد.

علاوه بر داشتن پهنای باند گفتاری بسیار گسترده تر، G.722 همچنین می توانست داده های صوتی را دو برابر سریعتر از قبل نمونه برداری کند. این واقعیت که G.722 سرعت داده تا 64 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می دهد. آن را برای ارتباطات VoIP – به ویژه شبکه های محلی (LAN) – ایده آل می کند.

کدک صوتی G.722 به عنوان “کیفیت تلفن” رتبه بندی شد.به این معنی که صدای آن با کیفیت تماس تلفنی PSTN قابل مقایسه است.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

 

1989-1991: اولین برنامه VoIP به عنوان دامنه عمومی منتشر شد

در سال 1989، برایان سی ویلز، توسعه دهنده برنامه های نرم افزاری، اقدام به ساخت نرم افزاری کرد. که به بازیکنان بازی های ویدیویی امکان ارتباط با یکدیگر را از طریق مودم های تلفنی هنگام بازی می دهد.

وی RASCAL، اولین سیستمی که با موفقیت صدا را از طریق شبکه های اترنت ارسال می کند – اولین برنامه VoIP آنها، از نظر فنی، ایجاد کرد.

در سال 1991، جان واکر، بنیانگذار معماری، مهندسی و سایر نرم افزارهای خاص صنعت Autodesk، برای گسترش فعالیت های شرکت خود به اروپا نقل مکان کرد.

فناوری آن زمان برای اجرای برنامه های صوتی به سرعت 64 کیلوبایت بر ثانیه نیاز داشت. برای غلبه بر این، وایلز یک طرح کاهش / انبساط نوشت که پهنای باند لازم را فقط به 32 کیلوبایت بر ثانیه کاهش داد.

وی این برنامه را با نام NetFone برای دامنه عمومی منتشر می کند.

NetFone که بعداً با نام Speak Freely شناخته شد. اولین تلفن VoIP مبتنی بر نرم افزار است. واکر در درجه اول از آن برای گوش دادن به جلسات و صحبت با برنامه نویسان دیگر در شرکت خود استفاده می کرد.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

1993: اولین سیستم حضور از راه دور ویدئو

قبل از اسکایپ و زوم، Teleport، اولین سیستم حضور از راه دور (بعداً به TeleSuite تغییر نام یافت) وجود داشت.

دیوید آلن و هرولد ویلیامز، خالقین این سیستم اساسی ویدئو کنفرانس را صرفاً برای محافظت از تجارت تفریحی لوکس خود ایجاد کردند. آنها فهمیدند که تجارتشان را از دست می دهند. زیرا مهمانان تعطیلات را کوتاه می کنند یا شب های کمتری رزرو می کنند. زیرا مجبور بودند به جلسات شرکت برگردند. تماس های ویدیویی بهترین راه حل بود و هتل های هیلتون خیلی زود اولین مشتری بزرگ آنها شدند.

اگرچه بعداً معامله به پایان رسید. آلن تمام دارایی های TeleSuite را خریداری و در سال 2007 به Polycom فروخت.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

1994: شماره گیری رایگان جهانی

Free World Dialup، معروف به FWD، اولین اقدام واقعی VoIP بود.

FWD در سال 1994 توسط جف پولور، براندون لوکاس و ایزاک جنی تاسیس شد. شبکه ای ایجاد کرد که همه مشترکین FWD می توانستند با یکدیگر صحبت کنند. توجه داشته باشید که در حال حاضر هنوز راهی برای برقراری تماس از طریق PSTN وجود نداشت. بنابراین فقط مشترکین می توانند از طریق FWD متصل شوند.

همانطور که از نام آن پیداست، این سرویس کاملا رایگان بود. اما زمینه را برای سیستم سودجوی VoIP Pulver 2008 فراهم کرد.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

1995: اولین برنامه VoIP برای سود

تماس های VoIP رایگان فقط می توانند مدت طولانی طول بکشد.

در سال 1995، بنیانگذاران ارتباطات VocalTec اولین برنامه تجاری VoIP، تلفن اینترنتی VocalTec را ایجاد کردند. برای کار با پروتکل H.323، به پردازنده 486 رایانه، 8 مگابایت RAM، کارت صدا 16 بیتی و یا اتصال SLLP یا PPP نیاز داشت.

گرچه امروز چندان به نظر نمی رسد. اما برای زمان خود بسیار پیشرفته بود.

VocalTec هزینه ثبت نام و هر دقیقه را پرداخت می کند. اما با این وجود مشتری در هزینه های تماس بین المللی و از راه دور صرفه جویی می کند.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

1996: اولین میزبان PBX Solution و توسعه SIP

در سال 1996، PBX مجازی کالیفرنیا اولین راه حل PBX میزبان را ارائه داد. که شامل ویژگی های کلیدی مانند دسترسی به پورتال وب و یافتن من بود. توجه داشته باشید که در این زمان PBX میزبان برای برقراری ارتباط از طریق PSTN و نه VoIP به سیم های مسی متکی بود.

1996 اولین سال توسعه SIP بود. اگرچه مانند PBX میزبان، در حال حاضر توسط VoIP تأمین نمی شد. گرچه این نسخه اول SIP تا سال 1999 یک دستور واحد داشت – برای برقراری تماس – 6 مورد داشت.

از آنجا که مقیاس SIP بهتر از H.323 است. ارائه دهندگان تلفن همراه SIP را به عنوان پروتکل انتخابی خود برای VoIP تلفن همراه در نظر گرفتند.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

1999: ستاره ، اولین IP-PBX ساخته شد

در سال 1999، مارک اسپنسر شرکت پشتیبانی فناوری لینوکس خود را افتتاح کرد. اما برای برقراری ارتباط بهتر بین خود و کارمندان به یک PBX نیاز داشت.

از آنجا که توانایی خرید PBX را نداشت. تصمیم گرفت سیستم سانترال IP-PBX خود را برنامه ریزی کند و نام آن را Asterisk گذاشت.

استریسک یک برنامه منبع باز بود که به زودی محبوبیت آن سر به فلک کشید. و در طول سال ها توسط هزاران برنامه نویس توسعه و بهبود یافت.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

2003-2004: اسکایپ و Vonage

در سال 2003، اسکایپ – شرکتی که به عنوان معروف ترین تماس ویدیویی در زمان خود شناخته می شود – در استونی تاسیس شد.

این امکان را برای ارتباطات درون شبکه ای رایگان فراهم می کند. و هزینه استفاده از کاربرانی را که نیاز به برقراری تماس از طریق PSTN دارند، شارژ می کند. در این زمان، فقط شامل صدا بود.

با این حال، P2P ترکیبی و سیستم سرور سرویس گیرنده به این معنی بود که به زودی می تواند تماس ویدیویی، اشتراک فایل، Skypecasting و موارد دیگر را ارائه دهد.

در سال 2003 توسط eBay و در سال 2011 توسط مایکروسافت خریداری شد.

به زودی گزینه های بیشماری از  اسکایپ  در بازار پدیدار شد.

Vonage for Business در سال 2004 ساخته شد و تا سال 2006 تقریباً 2 میلیون مشترک داشت.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

2004: FCC توزین می شود

تا این زمان، مقررات مربوط به تماس VoIP در بهترین حالت متزلزل بود.

در سال 2004، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال مایکل پاول اعلام کرد که VoIP یک سرویس اطلاعاتی است نه یک سرویس تلفنی. این نه تنها باعث کاهش مالیات برای مشتریان VoIP شد. بلکه به این معنی بود که ایالات نمی توانند خدمات VoIP را تنظیم کنند.

در سال 2005، خدمات VoIP متصل به PSTN طبق قانون ملزم به برقراری تماس e911 بودند. شرکت  قوانین ضبط تماس  نیز تاسیس شد.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

2005-2006: ظهور VoIP موبایل

در سال 2005، Calypso Wireless C1250i، اولین تلفن همراه دارای اتصال Wi-Fi را منتشر کرد.

C1250i به کاربران این امکان را می داد تا بصورت یکپارچه بین دکل های استاندارد پیوند سلولی و اتصالات Wi-Fi جابجا شوند. که این امر امکان برقراری تماس کنفرانسی ویدیویی در حالت واقعی، دو طرفه و تماس تلفنی IP را امکان پذیر می کند.

در سال 2006، Truphone، اولین برنامه VoIP همراه برای تلفن های نوکیا، آیفون، آندروید و کاربران بلک بری راه اندازی شد.

این برنامه به کاربران امکان برقراری تماس تلفنی رایگان درون شبکه، ارسال پیام متنی رایگان در شبکه و برقراری تماس صوتی از طریق PSTN را می دهد. این برنامه از SIP برای برقراری تماس از طریق اتصال به اینترنت و نه از طریق شبکه های تلفن همراه استفاده کرده است.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

2010-2016: VoIP به جریان اصلی می رود

تا سال 2012، خدمات تلفنی میزبان VoIP با سرعت تقریباً 17 درصد در سال در حال رشد بودند. در حالی که SIP trunking از سال 2011-2012 رشد 83 درصدی را شاهد بود.

تا سال 2015، بسیاری از مشاغل یا در حال انتقال به تماس های صوتی VoIP بودند. یا از قبل تلفن IP را در دفتر خود داشتند. این بازار به چنان بزرگی تبدیل شده بود که AT&T از FCC خواست تا به شرکت های تلفنی VoIP اجازه دهد. تا استفاده از سیم مسی را به نفع کابل های فیبر نوری و سوئیچ های IP متوقف کنند.

در این مدت، رونق ارائه دهندگان VoIP به وجود آمد. که رقابت را به صورت بسته های مختلف قیمت گذاری و ویژگی ها و تمرکز بیشتر روی VoIP موبایل تقویت می کرد.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

2016-2020: کار از راه دور، VoIP و ارتباطات یکپارچه

فناوری VoIP به تنهایی در ایالات متحده در سال 2018 به یک صنعت 20 میلیارد دلاری تبدیل شده بود. و از  سال 2016 تا آغاز سال 2020 بیش از 28 درصد رشد داشته است .

بنابراین، در حالی که صنعت VoIP در مسیر طبیعی شدن بود. همه گیر شدن و شیوع ویروس کرونا که از اوایل سال 2020 آغاز شد و این جدول زمانی را تسریع کرد. افزایش تقریباً یک شبه کار از راه دور باعث شد مشاغل برای رفع نیازهای ارتباطی از راه دور درگیر شوند.

مسیریابی Omnichannel و  ارتباطات یکپارچه، با استفاده از فناوری VoIP، به تیم های از راه دور اجازه می دهد. تا از طریق چندین کانال در هر دستگاهی از جمله موارد زیر ارتباط برقرار کنند:

  • چت تصویری
  • برنامه های تلفن نرم
  • تماس های تلفنی کنفرانس
  • چندین خط تلفن
  • پیام چت تیمی
  • چت وب سایت
  • پیام صوتی مجازی

ادغام با نرم افزار CRM که تاریخچه ضروری مشتری در تماس گیرندگان را فراهم می کند. یکی دیگر از ویژگی های اساسی سیستم های تلفنی VoIP کسب و کار شد.

تاریخچه VoIP و تلفن اینترنتی

آینده VoIP

مطالعات انجام شده توسط گارتنر پیش بینی کرده است که  تقریباً 90٪  از کل رهبران فناوری اطلاعات خرید ارتباطات داخلی را تا سال 2021 متوقف می کنند.

به عبارت دیگر، ممکن است طولی نکشد که سیستم های تلفن ثابت سنتی به موزه ها منتقل می شوند.

آماده سوئیچ به Voice Over IP هستید؟

آیا شما در حال حاضر از سیستم های تلفنی مجازی استفاده می کنید، اما به دنبال ارائه دهنده کیفیت بالاتر و ویژگی های بهتر از آنچه در حال حاضر دارید هستید؟

جدول تعاملی ما در  ارائه دهندگان برتر تجارت VoIP به شما کمک می کند تا در مورد بهترین گزینه ها اطلاعات کسب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.